pil
Løb

Mørke-gemmeleg

Print

Leg gemmeleg i mørket - enten med eller uden reflekser!

Sådan leger I mørkegemmeleg med lommelygte:

  1. Mørke-gemmeleg leges på et afgrænset område, hvor der gerne må være lidt træer og buske.
  2. Der er en, som skal være fanger, og de andre skal gemme sig.
  3. Fangeren skal tælle til 20 og i den tid skal de andre nå at gemme sig.
  4. Nu er det fangerens opgave at finde de andre i mørket. Fangeren må gerne bruge en lommelygte til at finde de andre.
  5. Når fangeren har fundet en, skal vedkommende sige navnet på personen højt. Når fangeren har gættet rigtig, er personen fundet, og personen følger efter fangeren. Når fangeren har fundet alle, er legen slut, og en ny person kan blive udnævnt til fanger.

Sådan leger I refleksgemmeleg:

  1. Som ovenstående, men her bliver det bare nemmere for fangeren at finde dem, som har gemt sig. Det kan derfor være en god idé at udvide området at gemme sig i.
  2. Refleksen skal være synlig. Deltagerne må altså ikke tage den ind under en jakke eller gemme den på anden måde.
  3. Fangeren går nu rundt og lyser efter dem, som har gemt sig. Når fangeren har fundet en, skal fangeren sige navnet på personen højt. Derefter er personen fundet, og følger nu ed fangeren rundt.
  4. Sværhedsgraden kan reguleres alt efter, hvor mange reflekser, hver person har fået, eller ved at give deltagerne refleksveste på.
Skrevet af DFS

Information

Legekasse ID:
L997

Alder:
5 år - 3. kl., 4. kl. - 6. kl.

Kategorier:
Nat/mørke

Rekvisitter

  • Udendørs areal med buske/andet at gemme sig bag
  • Lommelygte
  • Evt. reflekser og/eller refleksveste til dem, der gemmer sig


Bibelreference

Bibelen fortæller, at Jesus er den gode hyrde, der tager ud og leder efter de forsvundne får (Joh 10,11-16). Vi er ligesom får, der er forsvundet i mørket. Når vi bliver fundet af Jesus, siger han vores navn. Vi kan vælge at følge efter ham.

 
 
Website by Typofree Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler